söndag 10 maj 2009

Besvikelse: Faran över

Konsulten med den ljusa rösten chattade upp mig vid fulkaffemaskinen häromdagen. "Ljusa nyheter idag", kvittrade han. Det var bara jag som var inom hörhåll, så det måste vara avsett för mig. "Vadå", frågade jag och nickade mot en upptejpad lapp om att snart skulle en vattenpelare installeras på kontoret, "att vi ska få en watercooler att snacka tv-serier bredvid?". Konsulten: "neeej, det stod i tidningarna idag att stimulanspaketen har fått effekt, och att nu vänder ekonomin, krisen är snart över".
Jag tog mitt fulkaffe och satte mig vid arbetsstationen. Ledsen. Ska ekonomistkrisen vända redan, och har svinfluensan redan tappat eggen innan den ens rullat upp ett momentum, precis som det var med pippipesten back in 2006? Det är ju alldeles för tidigt! Är det något vi behöver så är det en samklang mellan det globala ekonomiska sammanbrottet och den enorma pandemin - annars lär ju vi moderna människor oss ingenting. Utan ett nära förestående sammanbrott för civilisationen så kommer vi fortfarande att läsa Johan Staël von Holstein-krönikor på Newsmill. Istället för att odla rovor, köra gengasdrivna hotrods och idka byteshandel i nitade skinnjackor och postapokalyptiska mohawkfrissor.
Dessutom blir jag mycket ledsen om jag inte får användning för min uppgraderade millenniumbunker.

4 kommentarer:

Johan Staël von Holstein sa...

Riktigt roligt skrivet, men mina artiklar brukar ju handla om just att vi måste ta ansvar, leva i verkligheten för att vi skall kunna undvika bubblor, för att vi skall vara konkurrenskraftiga.
Krisen över... Skulle inte tro det. Känner du någon som är mindre överbelånad idag än för ett halvår sedan? Vem skall betala alla räddnings paketen? Jo, du och jag genom höjd skatt... Vad skall vi handla för då när vi får mindre pengar över..? Men, då behöver det vi inte handlar inte produceras, och då behöver producenterna inte vara anställda och då har de ändå mindre att handla för...!
INGA problem är lösta!
Allt är bara sopat under mattan. Nu kommer konkurserna, fler uppsägningar... Nu börjar det...

Johan

DJ Brusa högre lilla å sa...

OK, Johan ... ska jag tolka det som att du också är förberedd på CIVILISATIONENS SAMMNBROTT?

DJ Brusa högre lilla å sa...

(SAMMANBROTT ska det stå, var lite darrig där)

David W sa...

Hans Rosling jämför den mexikanska svinadöden eller nachospesten med turberkulosen i världen idag. Detta var ju en gång en fin svensk kultursjukdom. Det där med att få ligga på sanatorium och läsa böcker utomhus i en bekväm stol med en pläd över knäna är lite fint på nått sätt.

http://www.gapminder.org/videos/swine-flu-alert-news-death-ratio-tuberculosis/