torsdag 9 april 2009

Det var så roligt, jag måste skratta, det kom ett sexkantigt assymetriskt skuret elegant draperat fashionistiskt rundabordssamtal in!



Jag hoppas att ni alla gör ett avsteg från era invanda beteenden och för en gångs skull plockar upp ett stycke Nöjesguiden den här månaden.
För det senaste numrets gruppsamtal mellan sex extremt allvarliga fashionknattar kan vara decenniets roligaste text. Det var millimeter ifrån att jag pissade ner mig på tunnelbanans gröna linje idag. Den är också extremt gullig.
Jag ger er lite highlights här nedanför. Men lova att ni läser hela.

Har bloggar förstört modevärlden?
Gustav: Både och.
Ylva: Folk får fan syssla med vad de vill.
Sascha: Visst att man är för yttrandefrihet. Men ibland vill man bara kunna sätta stopp.
Alma: Alla måste få uttrycka sig som man vill. Tycker man om att klä sig enbart i trender, då är väl det mode också.
Sascha: Jag tycker inte att det är enskilda personers fel men med hjälp av internet kan man göra så mycket... och ibland känner jag att det är fel att vem som helst ens kan få starta en blogg.
[...]
Sascha: Jag har aldrig skrattat åt det här. Hela Nakkna handlar ju om att de egentligen inte har någon humor, det är därför jag älskar dem. Det ska alltid vara så lättsamt och kul och man ska ha så jävla roligt med kläder. Jag ser mode som ett yrke. Jag kan tycka att humor i konst är svintråkigt, det berör inte mig någonstans och jag tycker inte att en smilegubbe på en t-shirt är bra mode. Eller en massa färgglada planeter och en raket på en t-shirt. Det är inte roligt.
[...]
Gustav: Får jag förklara vad jag menar när jag säger att jag har distans? Om jag har sett en vampyrfilm, känner jag "ah nice, då kör jag lite vampyrinspirerat". Då tycker jag att jag har distans – på det sättet menar jag att man ska ha humor: idag ser jag ut som en vampyr.
Sascha: Jag skulle aldrig klä mig som en vampyr.
Gustav: Men folk tycker att du ser ut som en vampyr nu.
Sascha: Fast jag är inte inspirerad av vampyrer. Alls. Jag klär inte ut mig.
[...]
Sascha: Det allra viktigaste när man klär sig på morgonen är att tänka: "såhär ser jag ut. Vad ska jag göra med mig själv?” Jag tycker att mulliga människor kan vara jättefina om de kan klä sig.
Bonus: en av deltagarna i gruppsamtalet har på sin egna blogg nylien postat ett inlägg rubricerat "Vårinspiration - Brideshead Revisited".

3 kommentarer:

Mårten sa...

Fantastiskt!
En dödlig treenighet av fjortismentalitet, modenavelskåderi och nöjesguidenjournalistik.

http://www.youtube.com/watch?v=LQV6yOBTYms

henrik sa...

det är nästan lite sött ju.

Olle sa...

Det här vill man ju höra "live", som när tonårspanelen blir uppspelta och pratar i munnen på varandra i P1.